نقد في فيلم : جــــــودهــــــا اكـــــبــر : ومحاولة لصنع فيلم إسطوري
بعد قراءه العديد و العديد و العدييييييييد من اراء النقاد علي الفيلم خدت انطباع انه اما فيلم راااائع قوي اما فيلم واااااقع قوي و في حاله مجامله عاليه له بسبب اسماء النجوم و المخرج و باقي الكاست المميز ممن وراء الكاميرا ( الله ركها رحمن - جافيد اختر للأغاني مثلا)
بعد مشاهده الفيلم .. الاراء النقديه في وجهه نظري مزيج من هذا و ذاك ..شويه نفاق علي شويه اراء سليمه
و بعيد عن الكلام المنمق عشان انا بكتب الموضوع ده و انا لسه شايف الفيلم حالا و معنديش حيل للكلام المنمق الانيق.. و ده انطباع مبدئي عن الفيلم … الفيلم راعي حاجات كتير.. شله البنات بتوع ثانوي اللي عايزين يشوفوا العيون الخضر الدبلي لهرثيك روشان هيلاقوا اللي عايزينه و دول اكتر ناس طلعوا كسبانين من الفيلم.. هواه الفخامه و الثراء البصري سواء في ديكور او ملابس او مجوهرات هيلاقوا اللي عايزينه برضه ، هواه المعارك و الاكشن ..هيلاقوا كل اللي نفسهم فيه كذلك ، هواه الاغاني الناعمه .. لا يعلي علي الحان الله رخا رحمن اساسا ، هواه الأستعراضات مش هيلاقوا و ده من حسنات و عيوب الفيلم و هنتكلم في النقطه دي بعدين ، اما هواه الفرجه علي الجمال الاسطوري لأيشواريا راي - و انا منهم بالمناسبه- .. دول اللي هيطلعوا خايبين الرجا
************************
************************
القصه معروفه طبعا للجميع من كتر الدعايه اللي اتعملت للفيلم .. زواج السلطان جلال الدين اكبر من اميره هندوسيه و محاولاته لكسب قلبها .. الخ و يتخلل ذلك صراعات من العزول و عدد من الصراعات السياسيه
الفيلم مدته تلات ساعات و تلت تقريبا .. عابه طوله الرهيب اللي يكسر ظهرا لمشاهد من كتر الجلوس امامه .. السيناريو متماسك جدا بس طبعا مقدرش احكم علي الحوار دلوقت نظرا لأن الترجمه المتوفره سيئه جدااااااااااا .. عاب الفيلم بعض الاطاله في عدد من المشاهد (بصراحه منتهي الاستفزاز ان احد الشخصيات هيدخل قاعه مثلا عشان المشهد يتم و يبتدي الحوار فالمشاهد يتمشي مع الشخص ده 100 متر تقريبا لحين الوصول لهدفه!!!!!) .. اعتقد لو اختصرنا شويه في مشاهد التمشيات في الفيلم ممكن نقلل تلت ساعه مثلا .. كذلك مشاهد الصلوات الهندوسه الطوييييييييييييييييله قوي.
لكن عموما يظل كل الشكر للمخرج انه رحمنا من فكره الدين الالهي اللي عملها اكبر و تجاهل عرضها تماما
****************************
لو جينا للممثلين بقي و الكلام عليهم شكلا و اداءا لأن في حاله بعضهم الشكل كان له تأثيره علي الاداء
ايشواريا راي مكانش لها الشكل الامثل لتصوير كتير من المشاهد.. خصوصا في النصف الاول من الفيلم ..شكلها في حاله شحوب مرضي و هالات سوده ضخمه و انتفاخات تحت عنيها يخلي المشاهد اول حاجه يفكر فيها ان عندها انيميا حاده !! او في خلل بالغده الدرقيه نظرا لحاله الجحوظ اللي فيها عنيها
.. طبعا في البدء تخيلت ان ده بسبب عدم التعود علي شكلها بالعدسات الغامقه واللي بالمناسبه .. مره واحده تخلت عنها في النصف الثاني من الفيلم !!!! و اكتفي المخرج ببعض العاب الاضاءه لتظهر عنيها داكنه
مشهد المبارزه بتاعها (واضح انه من اوائل المشاهد اللي اتصورت ) لا يمكن تصديق ان واحده بالهزال ده ماسكه سيف و بتبارز شخص له البنيان العضلي لهرثيك روشان و تتغلب عليه في بعض المرات !! غير ان تصميم المبارزه نفسه مش قوي بالدرجه
لكن يظل من اجمل تعبيرات قدمتها في الفيلم و الغل و الغيظ اللي بتبارز بيه يشد عين المشاهد معاها طول الوقت
مجملا مقدرش اقول ان الفيلم افضل اداء لها لكن مبدئيا هو مش الاسوأ لكن هي مش في احسن حالاتها لا الصحيه و لا التمثيليه و لا الشكليه
..يمكن لها مشاهد مميزه قوي (مشهد رؤيتها لأحد عمليات القتل في القصر) لكن ده غير كافي.. طبعا انا عارف ان في ناس هتتكلم علي صدق ادائها ..بس بصراحه محستوش طول الفيلم الا في مشاهد قليله.
هرثيك روشان لا بأس واضح ان النقاد جاملوه قوييييي .. مع الاسف مالوش الهيبه القويه اللي الواحد كان بيتمناها لدور ملك زي ده و الكلام بصوت تخين لا يفي بالغرض و لايصنع هيبه..مجملا اداءه جيد جدا لكن له بعض مشاهد قليله اسلوبه اقرب لطفل بيقلد ممثله المفضل امام مرآه..خصوصا مشاهده و هو بيصلي او بيدعي كذلك مشهد الاغنيه بتاعت خوجا .. و هو بيلف مع الدراويش..تعبيرات وشه لا تدل اطلاقا علي حاله الصوفيه المطلوبه في هذه اللحظه لكن تدل علي انه واحد من مجاذيب السيده بالكتير قوي
له مشاهد حلوه خصوصا في التعبير عن الغضب.. الوجه المكفهر لما سمع ان جودها لها شروط عشان تتجوزه و بعدين لما فهم انها بتحاول تحط له العقده في المنشار زي ما ما بنقول في المثل المصري و تطفشه من الجوازه.
تعبير وجهه بعد زواجهم و اول دخول له في الخيمه بعدين محاولته لمس ايديها و نظره الاستمتاع علي وجهه لما سحبتها في الغالب لتفسيره
ذلك بنوع من الخجل بعدين تحول الاستمتاع ده لغضب لما فهم انها نافره منه لما انكمشت بمجرد ما لمس كتفها.
مشهد تدريبه وحده علي السيف .. و طبعا هنا المخرج قام بالواجب عشان يستعرض القوام و البناء العضلي المميز لهرثيك عشان البنات اللي في تانيه ثانوي و العذاري الحسان لما يشووفوه يغمي عليهم علي طول علي رأي نيها .. هنا لما حس انها بتتفرج عليه و ابتدي فعلا يستعرض في نفسه قدامها .
مشهد مميز مع اعتراضات الشيوخ المسلمين علي زواجه منها و التداعيات السياسيه و الدينيه للموقف و اعتراضهم علي وجود معبد هندوسي
في المنزل و نظره التردد علي وجهه و قبل ما يرد يبتدي يعلي صوت غنائها بترانيم العباده و التساؤل اللي بيظهر علي وجوه كل الموجودين ساعتها و هو ماشي ورا الصوت بعدين ينتبه و يلف بأرتباك للموجودين و يقول لهم ان الاجتماع انفض.
**************************
الممثلين الثانويين
اغلبهم كويس خصوصا المربيه ..جبااااااااره لو هختار لها مشهد واحد يدل علي ادائها.. مشهد طردها و من التجبر الي الذل ثم التوسل بالنظرات في ثوان معدوده
سونو سوود في دور اخو جودها (معلش مش فاكر الاسم)انا شايف ان دوره جيد و انه عمله حلو ما عدا مشهد الوفاه (محدش بيعرف يموت زي شاروق برضه الظاهر ان ده تخصصه لوحده)
الام (Suhasini Mulay) معجبنيش اداءها لا هي و لا شقيقه جلال الدين (Punam Sinha) و لا اللي مثل شريف الدين (Nikitin Dheer)
**************************
الموسيقي
من الذي لا يعشق الله رخا رحمن و موسيقاه ؟؟
رائعه .. قويه فخمه عند المعارك او مشاهد الغضب .. ناعمه رقيقه كالحرير عند مشاهد الحب او التفكير في الحبيبه خصوصا في مقطوعه قصيره جدا امتداد اغنيه الترانيم الهندوسيه اللي جودها بتغنيها و بعدين لما تلتفت فجأه تجد اكبر ناظر لها و الارتباك علي وجهها ثم وقوفهم امام بعض و هو مش عارف هي مفروض تعمل ايه بالطبق اللي فيه النار المقدسه بتاعتهم و باصص له في حيره شويه و هي مش عارفه تتصرف كأي زوجه هندوسيه و تباركه بيها و لا لأ.. الموسيقي شالت كتير قوي من تعبيرات الممثلين الضعيفه في المشهد ده و كانت البطل الاول و الاخير فيه في لحظات الصمت طوال المشهد ..
لكن عوده لأداء هرثيك تعبيره الصامت بعد انتهاء المشهد ده و خروجه من عندها ..جميل جدا شئ من النشوه و الانبهار علي وجهه محتمل بسبب رؤيه و جهها لأول مره او لأن بدأ أول احساس حب ناحيتها و ده الغالب.. ايا كان المقصد من وراءه علي غير العاده هرثيك عرف يعمل تعبير نشوه مميز جدا وصل للمشاهد بسلاسه غريبه عليه و علي اداءه المفتعل في الحالات اللي زي دي في ادواره السابقه .. تطور يحسب له بالمناسبه.. و يحسب من سحر المشهد اللازمه الموسيقيه لأغنيه Mann Mohana بصراحه مقطوعه حسستني اني فوق السحاب
*****************************
الاغاني
مبدئيا انا معرفش اغنيه Khwaja Mere Khwaja ايه الهدف منها !!! لا تصوير مميز و لا حركات و لا اي حاجه تقريبا ..و طويييييييله جدا يعني يمكن الشئ المميز الوحيد فيها حركه ايدي المطربين و تصفيقهم بتنغيم و حركه معينه مع الموسيقي ..غير كده الكاميرا و تركيزها العجيب علي وجوه المطربين الثلاثه الفاتنه لدرجه عد حب الشباب او الوحمات و النمش في وجوههم و الله يعين اللي شافوا المنظر ده سنيما
اغنيه Azeem-O-Shaan Shahenshah فيها شويه زوايا تصوير لا توصف سوي بالغباااااااااااااااء بجد تشويه للأغنيه ..استفدت ايه انا لما اتفرجت علي شويه جونلات رجالي و رجلين بتمشي و تتنطط حتي مش حركه سيقان متناسقه سوا عشان تقدم حاجه او تناسق عضلي او اي حاجه كده ..لا دي زاويه عجيبه كده مفهمتش منها حاجه.. علي ما يبدو ان تصوير الرقصات خصوصا اللي فيها عدد ضخم من الراقصين مش المنطقه اللي ممكن اشوتوش جواريكر يقدر يلعب فيها براحته (مش زي كاران جوهر و سانجاي ليلا بنسالي مثلا اللي عندهم قدره غريبه علي التحكم في اعداد ضخمه من الراقصين ) يعني مالوش فيها قوي .. يعني في افلامه السابقه زي لاجان مثلا كان عدد الراقصين اقل او الرقصات فرديه فيسهل التصوير بدون بعككه زي اللي حصل هنا.. يمكن عشان كده حاول يلهي المشاهد بالالوان المتعدده
و المنوعه.. يعني قدم متعه لونيه و تصوير فاشل للرقصه و تصميم حركي غير مميز لها الا في اجزاء بسيطه قوي منها (حركه الدوائر البشريه حول اكبر و هو علي ظهر حصانه)
اغنيه In Lamhon Ke Daaman Mein اولا الاغنيه سماعها في حد ذاتها لهواة الموسيقي الشرقيه ..متعه ما بعدها متعه .. و كخلفيه للمشهد العاطفي في الفيلم تعتبر موفقه الي حد كبير جدا لكن عيبها بس انا في مناطق حماسيه عاليه شويه فيها لدرجه اني فكرت انها متاخده من السلام الوطني البلغاري .. عامة المشهد العاطفي في الفيلم طويل زياده (حوالي السبع دقايق المحذوفين من نسخ كتير قوي و انا شخصيا شفته في نسخه تانيه بدون ترجمه) منكرش اني مليت شويه و انا بشوفه خصوصا انهم جابوا الاغنيه كامله فيه لكن ارجع و اقول ان وسط كل الرغي السياسي الطويييييييييييييل جدا و اللف و الدوران فيه و الخناق اللي شغال طول الفيلم دي ممكن كتير يعتبروها منطقه ترفيه شويه في الفيلم.
اغنيه Jashn-e-Baharaa طبعا احنا مش مختلفين علي جمال الاغنيه و اجمل ما فيها انها كانت خلفيه رائعه و موفقه جداااااا لمشاهدلقصه الحب و بداياتها و تطورها بين اكبر و جودها خاصة من ناحيه اكبر اولا .
طبعا اغنيه الترانيم الهندوسيه Mann Mohana دي مالناش دعوه بيها دي حاجه كده لازم تنحشر و خلاص عشان حضرته يعرف انه بيحبها او يبتدي يحبها كأن مكانش في اسلوب تاني يقابل بيه مراته اللي عايشه معاه في نفس القصر و لو صدفه .. لكن اسجل اعجابي العميق بصوت المطربه..علي الاقل مش زي الاصوات المسرسعه المعتاده للمطربات الهنود و اللي معرفش تقييمهم لجمال الصوت الانثوي بيتم علي اساس ايه بالظبط.
******************************
طبعا الفيلم فيه مشاهد مميزه كتير.. يعني السيناريست تقريبا مكانش وراه حاجه غير انه يعمل مشاهد مفصليه او مميزه في مواقفها بحيث انها تعلق في الذهن لسبب او لآخر..
مشهد الوليمه الملكيه مشهد فعلا يفكرك بالمثل المصري واحد اتكبس دمه اتحبس طق مات ..جودها طبخا الوليمه له و المربيه اصرت انها تاكل الاول للتأكد ان الطعام غير مسمومو احرجت الملك انه لازم يوافق علي انها تاكل الاول.. ثم اكلها و رده بعد كده كأكرام لجودها انه طلب ياكل من نفس الاطباق اللي هي اكلت منها (كبسسسسسه للمربيه و تعبر وجه مكفهر و محرج و غاضب منها يستاهل انها تاخد جائزه احسن ممثله مساعده السنه الجايه) تلي ذلك اللؤم الانثوي اللي مفيش فايده فيه ابدا : و صياح جودها المفاجئ : لا تأكل من هذا الصنف
الترقب اللي ظهر علي وجوه المدعوين مع الموسيقي المثيره ..بعدين المبرر المضحك ..ملحه ناقص ثم نظره كلها لؤم وخبث و سيطره من جودها للمربيه اللي تعبير وشها كالعاده يدل علي الكبسه.
استكمال للخبث الانثوي .. لما خلت كل جواري و نساء القصر يقفوا مغطيين و جوههن و دخوله و الابتسامه الدبلوماسيه المعتاده علي
وجهه رغم ان عنيه بتلف في كل واحده و بتدور عليها (مفيش فايده في الستات) لكن يظل اجمل ما بالمشهد الموسيقي الرائعه لـ الله رخا رحمن و اللي لتاني مره هي بطل المشهد مش الممثلين.
***************************
طبعا انا من اشد معجبي و محبي اشوتوش جواريكر.. و عارف انه قعد 9 سنين بيعد للفيلم .. و سنه و نصف تصوير.. طبعا قدره هائله علي التحكم في التفاصيل و اختيار موفق لغالبيه الممثلين.. و فعلا تحس انه مالك ادواته ..
لكن مش كلها..في طبعا هنات ..بتظهر في بعض المشاهد خاصه في مشاهد المعارك و اللي ظهر فيها افضل و اسوا مشاهد الفيلم في رأيي ..طبعا بالاضافه لمشاهد اخري بصراحه مفهمتش فيها بعض النقاط او حسيت ان فيها عيوب معينه
مشهد اكبر و هو بيكلم مربيته العجوز و شايف جودها من بعيد و سرح فيها..ده مشهد غبي لأن الكاميرا لما ركزت عل صوره جودها كانت صورتها هي مشوشه في حين صوره المربيه عليها التركيز رغم ان مفروض يكون العكس علي الاقل لمده اطول من الفمتو ثانيه اللي اتعملت .
مشهد الصلاه قبل اعلانه قبول الزيجه .. و هو بيصلي قدام حيطه او نافذه مخرمه و مليانه شرايط سود مربوطه فيها … ايه ده؟؟؟ يعني تخميني الشخصي ان الجهل المعتاد بتاعهم ان الله لازم يكون مرئي النتيجه ان زي ما بيركزوا علي الاله بتوعهم في اوقات الصلاه بتاعتهم … ركز علي الشباك العجيب ده و لو ان ده مفسرش ليا الشرايط السوده !!
مشهد الفيل ..مفترض انه عشان ملك راجبوت ينبهر بشجاعه و اقدام اكبر لكن ظروف اخراج المشهد و اسلوب التصوير فيه تكفل بأنه يكون اكثر مشاهد الفيلم سذاجه و غباء و تخلف .. و اصلا شكل هرثيك و هو بيتنطط امام الفيل شكله زي البرغوت و مش لاقي وصف تاني غير كده و اللي رافع الطوب ده ينزله مش وقت تحديف بيه دلوقت
المعارك .. المبارزات الفرديه غالبا جيده الي جيده جدا يمكن فيها بعض الهنات و الضعف في عدد منها
لكن مبارزات المعارك دي بقي زي ما تكون مبارزات بإبر تريكو مش بسيوف .. و اكيد كلنا لنا ذكريات الطفوله و المبارزه بإبره تريكو مع اخواتنا ..مشاهد المعارك دي بقي رجعتني سنين لورا لما كنت ببارز اخواتي بأبره !!!.. واضح ان المخرج اهتم بتدريب ابطاله الاساسيين و نسي تماما الكومبارس او علي الاقل اللي هيركز عليهم منهم .. يعني المعارك اقوي مشهد فيها مشهد الالتحام الاول و بعد كده بخخخخخخخخخ … مفيييييييييييييش
لكن احلي ما في المعركه الاولي .. لحظه جري الجيشين علي بعض ثم الصمت المفاجئ للموسيقي اثناء هذا العدو و بعدين عوده الموسيقي مر واحده قبل التحام الجيشين مباشره ..حركه خلت المشاهد في ترقب للحظه تلاقي الجيشين.
افضل معركه .. اخر مبارزه خالص بين اكبر و شريف الدين .. اجمل ما بها .. ان الضرب حقيقي ..مفيش نظريه الحبال اللي بتطير الخلق و السخافه اللي زرعها فيلم ماتريكس في كل افلام و مشاهد الاكشن بلا ادني استثناء .. الي حد ما فكرتني شويه بمعركه هكتور و اخيل في فيلم تروي … و ن كانت هنا اكثر ادميه (صحيح فيها حته هتش كده ..يعني مش ممكن اني ارزع واحد بوكس في بطنه و هو لابس درع حديد و يحس بيه و انا اللي ايديا متتكسرش)
الديكور و الملابس
انا شخصيا مظنش الناس دي تعبت كتير في حاجه ماشاء الله القصور الهنديه الحقيقيه اللي جابوها تكفلت بأطلاق المقوله الشهيره جتنا نيله في حظنا الهباب من جوايا بحراره .. يعني بأختصار رائع رائع رااااائع و خاصه اشكال العروش و المقاعد(دي عندي شئ من الخلفيه عنها من تصفحاتي المحدوده في كتب الكليه بتاعت اختي) فعلا منتهي الاتقان… لكن مش متعه بصريه
المتعه البصريه في فيلم زي ساوريا او زي ديفداس ..ممكن في اومراو جان .. هنا الديكورات عباره عن الفخامه التي تخطف الانفاس ..لكن مش الجمال اللي يخطف الانفاس زي الافلام السابقه
الملابس .. انا مش خبير ملابس طبعا لكن الفخامه في الفيلم كله هتخلي واحد مبياخدش باله حتي من الهدوم اللي هوا لابسها زي حالاتي ياخد باله من تكلفه الملابس العاليه جدااااااا و تكلفه المجوهرات و اللي في العادي برضه استحاله انتبه لها لكن هنا شكلها و فخامتها تخلي الاعمي نفسه يفتح عشان يشوفها.
المكياج
مظنش ان كان في ماكيير اصلا في الفيلم
اللي يخلي هرثيك روشان مغولي اشقر بعيون خضر و شعر كيرلي معرج
و يخلي واحده شكل ايشواريا راي تطلع بكل هذا الشحوب و القبح و الجحوظ العجيب بدون حتي محاوله اخفاء كل ده
يبقي النتيجه اللي تطلع بيها ان اكيد مكانش في ماكيير
***************************
منى دواخلي